Dancelåt
Hur många gånger har man inte hört tidigare "hur svårt är det att göra en technolåt egentligen?".
Jag höll med, det borde vara enkelt! Ack så fel man hade... Visst, om man producerar i Fruity Loops, och använder sig av loopar, är det en bagatell. Men så lågt vill man inte sjunka.
Jag började på en dancelåt nu (dance och techno är inte samma genre). Jag använder mig då av Pro Tools 7.4, Reason 4, Addictive Drums för en cool trumvirvel, Korg M1 för sköna synthar och lite annat småkul. I detta stadiet krävs det att man är mycket kreativ för att riktigt kunna lyckas med en bra dancelåt, som skulle funka bra på dansgolvet. Däremot så rippade jag lite småsaker, såsom en reversad cymbal (klassiker ju!!), trumslag i 32-delar, och frequencyfilter på kompynthen. Tyvärr så har jag fastnat ganska mycket för dancemusik nu.
Men för det behöver jag inte vara unmetal, eller?
Jag höll med, det borde vara enkelt! Ack så fel man hade... Visst, om man producerar i Fruity Loops, och använder sig av loopar, är det en bagatell. Men så lågt vill man inte sjunka.
Jag började på en dancelåt nu (dance och techno är inte samma genre). Jag använder mig då av Pro Tools 7.4, Reason 4, Addictive Drums för en cool trumvirvel, Korg M1 för sköna synthar och lite annat småkul. I detta stadiet krävs det att man är mycket kreativ för att riktigt kunna lyckas med en bra dancelåt, som skulle funka bra på dansgolvet. Däremot så rippade jag lite småsaker, såsom en reversad cymbal (klassiker ju!!), trumslag i 32-delar, och frequencyfilter på kompynthen. Tyvärr så har jag fastnat ganska mycket för dancemusik nu.
Men för det behöver jag inte vara unmetal, eller?
Bussen...
Sitter på bussen till skolan nu.
Att gå upp 05.00 (jag är förbannat segstartad på morgonen) för att sedan ta bussen vid 06.20 är inte kul.
Inte nog med att jag måste byta buss i Kalmar till Torsås. Sen när man slutat 16.40, måste man vänta på bussen som går 17.25 (bussen innan går 16.43, och den hinner man inte med).
Kortfattat, från den stunden jag slutat 16.40, måste jag vänta i 45 minuter, sedan sitta fint på bussen i en timme, sedan ta ytterligare en buss som tar en halvtimme. Jag är då hemma vid 19.00.
Jag slutar 16.40, och kommer hem 17.25. Jag tycker synd om mig själv... Värst är när man tar bussen 20.10 och kommer hem 22.40...
Att gå upp 05.00 (jag är förbannat segstartad på morgonen) för att sedan ta bussen vid 06.20 är inte kul.
Inte nog med att jag måste byta buss i Kalmar till Torsås. Sen när man slutat 16.40, måste man vänta på bussen som går 17.25 (bussen innan går 16.43, och den hinner man inte med).
Kortfattat, från den stunden jag slutat 16.40, måste jag vänta i 45 minuter, sedan sitta fint på bussen i en timme, sedan ta ytterligare en buss som tar en halvtimme. Jag är då hemma vid 19.00.
Jag slutar 16.40, och kommer hem 17.25. Jag tycker synd om mig själv... Värst är när man tar bussen 20.10 och kommer hem 22.40...
Stage4you, favorisering?
När jag började här i augusti 2006, kom jag med mindre förväntningar om studiomiljön än vad som väntade mig.
Jag visste inte ens vad Pro Tools var när jag började. Idag kan jag hantera Pro Tools på en ganska måttlig nivå.
Det måste jag tacka Stage4you för, att jag hittade till studion!
Men det utlovades att vi som artister skulle få mycket spelningar, vilket var en ganska grov överdrivelse, i alla fall för vissa elever.
Två veckor efter kursstarten skulle vi börja repa inför en cábare, som senare kom att bli en tradition i början av det första läsåret.
Ulla satte ihop olika grupper, som skulle ut och spela. Men alla fick inte ut och spela, bland annat jag.
När man börjar på ett gymnasie och inte känner en själ på skolan, är det viktigt att man fort börjar umgås med människor, för att inte senare bli utanför det sociala samhället i skolan. MEN med tanke på att jag inte fick vara med och spela på cábaren, som tog upp mycket av skolans tid i över en månad, fick jag inte chansen till att lära känna folk. Dessutom hade dem som åkte ut på cábererna tid att lära känna varandra utanför skolans miljöer.
Jag och några till lämnades utanför detta. Började favoriseringen redan då? Varför fick inte alla spela?
Det värsta är att efter cábaren fick dem som hade varit med i den åka ut på andra spelningar och framföra bitar från cábaren, eftersom det inte fanns tid att lära oss som inte fått vara med från början.
Jag spelar som sagt klaviatur (första hand keyboard, har däremot tagit pianolektioner i sex år). Jag var väl inte så dålig när jag började, med tanke på mina tidiga meriter (stipendium i musik, varit med i flertal olika band i alla slags genrar).
Men en viss pianist fick spela i flera olika grupper som inte hade pianist (nämner inga namn, men han kommer från Torsås).
Jag blev mycket sårad, och hade mycket svårt att komma in i umgänget, speciellt med tanke på mitt dåvarande mycket dåliga självförtroende och sociala problem.
Däremot när vi elever själva bestämde att vi skulle ha en Halloweenspelning, fick jag ställa upp som keyboardist. Förmodligen för att jag spelat metal tre år tillbaks. Hur hade det varit om Stage4you hade fått bestämma?
Visserligen, det har hänt att man själv fått skriva upp sig på vissa evenemang, som jag avböjt att göra, ska man behöva ta spelningar som man absolut inte vill spela på för att få spela överhuvudtaget?
En annan gång när vi hade vår information hade Ulla skrivit upp på en tavla om alla framtida evenemang och vilka som skulle få spela på dem, nämndes mitt namn? Nej. Och jag sa till, att jag kände mig förudmjukad. Nu fick Ulla sig en tankeställare, och hon förklarade att hon trodde att jag skulle vara med på någon av hårdrockslåtarna, men det ingick inte någon keyboard i dem. Och gitarrister kan bara tänka på en sak, att själva få spela, inget annat spelar roll, så dem hade lite emot att byta låtar så att jag skulle få spela också.
Den enda spelningen jag kommer ihåg från tvåan var Melodifestivalen och Jazzkvällen, eftersom jag gick Gehörs- och musiklära B.
I trean kunde man mycket konkret upptäcka favoriseringen. Det är bara vissa personer som jämt och ständigt vid Stage4you:s evenemang, personer som även ingår i MIT, men med tanke på att dem är ett evenbolag för sig kan jag inte uttrycka mig om det.
Antingen så behövs det inte keyboardister/pianister längre eller så är det bara ett fåtal stycken i skolan som får uppdraget att agera keyboardist/pianist på alla evenemang.
Dem säger att det är svårt för dem att sätta en i spelningar om man inte visar framfötterna, men har inte jag det genom alla musikkurser och Melodifestivalen i skolan? Och mitt band Sanitania? Man vill ju inte gå fram till någon personal i Stage4you och säga "kolla vad jag kan göra" och börja lira keyboardsolo.
Fast, kanske dem tycker att jag är en dålig keyboardist/pianist?
I så fall tycker jag att dem ska gå fram till mig personligen och säga det, så att jag kan bli bättre på det jag inte är bra på.
Och även om jag kanske har prioriterat studion ganska mycket, så betyder det inte att jag inte vill ingå i spelningar, jag är ju fortfarande keyboardist!
Fast läraren i ljudproduktion A och B sa att jag måste tillbringa mer tid i studion, vilket jag gör.
Så om jag varken tillbringar mycket tid i studion eller spelar, vad fan gör jag i skolan till klockan 17.00-19.00 som gott som varje dag då?
Och till slut Projekt och Företagande
Nu på lördag är det "En smak av julbord", och Ulla sa i början av kursen att dem flesta skulle få spela på evenemanget.
Istället är det många andra som ska uppträda.
Och jag tvingas sätta upp över 60 bord, och jag kan inte hitta någonstans i kriterierna för Projekt och Företagande att man ska kunna sätta upp bord...
Anledning till att jag går ut med detta är att jag vet att många känner precis som mig. Jag har gjort det ett bra tag nu, och jag lägger inte upp detta för att jag är för feg för att säga det personligen till dem, utan tvärtom.
För övrigt är Stage4you en kanonskola faktiskt, med kompetent personal (oftast). Däremot prioriteringen av elever är rent ut sagt förbannat kränkande.
Jag visste inte ens vad Pro Tools var när jag började. Idag kan jag hantera Pro Tools på en ganska måttlig nivå.
Det måste jag tacka Stage4you för, att jag hittade till studion!
Men det utlovades att vi som artister skulle få mycket spelningar, vilket var en ganska grov överdrivelse, i alla fall för vissa elever.
Två veckor efter kursstarten skulle vi börja repa inför en cábare, som senare kom att bli en tradition i början av det första läsåret.
Ulla satte ihop olika grupper, som skulle ut och spela. Men alla fick inte ut och spela, bland annat jag.
När man börjar på ett gymnasie och inte känner en själ på skolan, är det viktigt att man fort börjar umgås med människor, för att inte senare bli utanför det sociala samhället i skolan. MEN med tanke på att jag inte fick vara med och spela på cábaren, som tog upp mycket av skolans tid i över en månad, fick jag inte chansen till att lära känna folk. Dessutom hade dem som åkte ut på cábererna tid att lära känna varandra utanför skolans miljöer.
Jag och några till lämnades utanför detta. Började favoriseringen redan då? Varför fick inte alla spela?
Det värsta är att efter cábaren fick dem som hade varit med i den åka ut på andra spelningar och framföra bitar från cábaren, eftersom det inte fanns tid att lära oss som inte fått vara med från början.
Jag spelar som sagt klaviatur (första hand keyboard, har däremot tagit pianolektioner i sex år). Jag var väl inte så dålig när jag började, med tanke på mina tidiga meriter (stipendium i musik, varit med i flertal olika band i alla slags genrar).
Men en viss pianist fick spela i flera olika grupper som inte hade pianist (nämner inga namn, men han kommer från Torsås).
Jag blev mycket sårad, och hade mycket svårt att komma in i umgänget, speciellt med tanke på mitt dåvarande mycket dåliga självförtroende och sociala problem.
Däremot när vi elever själva bestämde att vi skulle ha en Halloweenspelning, fick jag ställa upp som keyboardist. Förmodligen för att jag spelat metal tre år tillbaks. Hur hade det varit om Stage4you hade fått bestämma?
Visserligen, det har hänt att man själv fått skriva upp sig på vissa evenemang, som jag avböjt att göra, ska man behöva ta spelningar som man absolut inte vill spela på för att få spela överhuvudtaget?
En annan gång när vi hade vår information hade Ulla skrivit upp på en tavla om alla framtida evenemang och vilka som skulle få spela på dem, nämndes mitt namn? Nej. Och jag sa till, att jag kände mig förudmjukad. Nu fick Ulla sig en tankeställare, och hon förklarade att hon trodde att jag skulle vara med på någon av hårdrockslåtarna, men det ingick inte någon keyboard i dem. Och gitarrister kan bara tänka på en sak, att själva få spela, inget annat spelar roll, så dem hade lite emot att byta låtar så att jag skulle få spela också.
Den enda spelningen jag kommer ihåg från tvåan var Melodifestivalen och Jazzkvällen, eftersom jag gick Gehörs- och musiklära B.
I trean kunde man mycket konkret upptäcka favoriseringen. Det är bara vissa personer som jämt och ständigt vid Stage4you:s evenemang, personer som även ingår i MIT, men med tanke på att dem är ett evenbolag för sig kan jag inte uttrycka mig om det.
Antingen så behövs det inte keyboardister/pianister längre eller så är det bara ett fåtal stycken i skolan som får uppdraget att agera keyboardist/pianist på alla evenemang.
Dem säger att det är svårt för dem att sätta en i spelningar om man inte visar framfötterna, men har inte jag det genom alla musikkurser och Melodifestivalen i skolan? Och mitt band Sanitania? Man vill ju inte gå fram till någon personal i Stage4you och säga "kolla vad jag kan göra" och börja lira keyboardsolo.
Fast, kanske dem tycker att jag är en dålig keyboardist/pianist?
I så fall tycker jag att dem ska gå fram till mig personligen och säga det, så att jag kan bli bättre på det jag inte är bra på.
Och även om jag kanske har prioriterat studion ganska mycket, så betyder det inte att jag inte vill ingå i spelningar, jag är ju fortfarande keyboardist!
Fast läraren i ljudproduktion A och B sa att jag måste tillbringa mer tid i studion, vilket jag gör.
Så om jag varken tillbringar mycket tid i studion eller spelar, vad fan gör jag i skolan till klockan 17.00-19.00 som gott som varje dag då?
Och till slut Projekt och Företagande
Nu på lördag är det "En smak av julbord", och Ulla sa i början av kursen att dem flesta skulle få spela på evenemanget.
Istället är det många andra som ska uppträda.
Och jag tvingas sätta upp över 60 bord, och jag kan inte hitta någonstans i kriterierna för Projekt och Företagande att man ska kunna sätta upp bord...
Anledning till att jag går ut med detta är att jag vet att många känner precis som mig. Jag har gjort det ett bra tag nu, och jag lägger inte upp detta för att jag är för feg för att säga det personligen till dem, utan tvärtom.
För övrigt är Stage4you en kanonskola faktiskt, med kompetent personal (oftast). Däremot prioriteringen av elever är rent ut sagt förbannat kränkande.
Balles Projektarbete 14-16/11-08
Detta projektarbetet går inte som vi tänkt oss direkt. Det har varit ständiga problem med trummixningen. Till exempel, ibland låter det som om bastrumman har grova fasfel, det blir fördröjningar. Detta är helt klart ett problem när man ska kvantisera i Beat Detective. Jag däremot koncentrerade mig på inspelningen av Keyboard i "Empires Fall" och "New Creation". Jag använde mig av plug-in:et "Korg M1". Detta plug-in innehåller oerhört bra ljud, och det fick sinnessjukt många olika saker att göra med ljuden också, och kombinationen av ljuden är helt obegränsade, GENIALT! Jag använde mig av lite olika stråk-ljud och en fet kör. MUMS säger jag bara!
Projektarbetet
Den 9/11-08
För första gången på lååång tid kom Cataline till studion. Jag och Cataline började titta på en ny ballad, Why så kallad, samt en lite svängig Get Away. Vi samlade all vår kraft och koncentrerade oss på Why. Denna låt har ett mkt lågt tempo, och är inte speciellt beroende av kvantisering och fast tempo, så vi valde att spela in utan metronom. Låten fick genom det mer känsla och mer fria händer. Jag spelade in pianot, förutom sista refrängen. Jag la dessutom in en piccoloflöjt, cello och en harpa i mellanspelet. Nu fick låten en hööög mysfaktor! Det var inte svårt att spela in sången, det var inte mycket sång på denna låten. Jag ville ha ett vackert piano, så jag kopierade det ena pianot, och la det en oktav högre, för att få ett ljud som låter mer som en flygel. Detta gav ett lyckat resultat. Nu gäller det att ställa in EQ:n på sången så att den låter läskigt närvarande och mustig!
Stråkar!
V.5 nästa år kommer det en stråkkvartett till studion och ska spela in på en låt som jag komponerat. Cataline kommer sjunga på denna låten.
Geza håller i kvartetten, och är en mycket skicklig violist, även medverkande i Rhapsody In Rock.
För första gången på lååång tid kom Cataline till studion. Jag och Cataline började titta på en ny ballad, Why så kallad, samt en lite svängig Get Away. Vi samlade all vår kraft och koncentrerade oss på Why. Denna låt har ett mkt lågt tempo, och är inte speciellt beroende av kvantisering och fast tempo, så vi valde att spela in utan metronom. Låten fick genom det mer känsla och mer fria händer. Jag spelade in pianot, förutom sista refrängen. Jag la dessutom in en piccoloflöjt, cello och en harpa i mellanspelet. Nu fick låten en hööög mysfaktor! Det var inte svårt att spela in sången, det var inte mycket sång på denna låten. Jag ville ha ett vackert piano, så jag kopierade det ena pianot, och la det en oktav högre, för att få ett ljud som låter mer som en flygel. Detta gav ett lyckat resultat. Nu gäller det att ställa in EQ:n på sången så att den låter läskigt närvarande och mustig!
Stråkar!
V.5 nästa år kommer det en stråkkvartett till studion och ska spela in på en låt som jag komponerat. Cataline kommer sjunga på denna låten.
Geza håller i kvartetten, och är en mycket skicklig violist, även medverkande i Rhapsody In Rock.